جهانخاورمیانه

۲۰ کشته در موج دوم انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌الله؛ نامه ایران به سازمان ملل

حدود ۲۴ ساعت پس از انفجار هزاران دستگاه پیجر مورد استفاده اعضای حزب‌الله لبنان، برخی دستگاه‌های ارتباطی دیگر مورد استفاده این گروه از جمله بی‌سیم‌های دستی منفجر شدند.

 

وزارت بهداشت لبنان شامگاه چهارشنبه ۲۸ شهریور در آخرین آمار خود اعلام کرد بر اثر موج جدید انفجارها در این کشور دست‌کم ۲۰ نفر کشته و بیش از ۴۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

رویترز به نقل از یک منبع امنیتی و یک شاهد عینی گزارش داد که این انفجارها در سراسر جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت رخ داده است.

منبع رویترز می‌گوید دستگاه‌های منفجر شده جدید «بی‌سیم‌های دستی» بودند که با پیجرهای روز سه‌شنبه تفاوت دارند.

خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرد انفجار دستگاه‌های در شهر سحمر در شرق لبنان باعث کشته شدن سه نفر و زخمی شدن ۱۵ تن دیگر شد.

شبکه خبری الجزیره نیز از انفجار دستگاه‌های ارتباطی در منطقه ضاحیه که مرکز اصلی حزب‌الله لبنان در جنوب بیروت است، خبر داد و خبرنگار آسوشیتدپرس در بیروت گفت در مراسم تدفین اعضای حزب‌الله و یک کودک که بر اثر انفجار پیجرها در سه‌شنبه کشته شده بودند، چندین انفجار رخ داده است.

شبکه المنار، وابسته به گروه حزب‌الله، نیز انفجارهایی در چندین نقطه لبنان را تأیید کرد و گفت این اتفاق ناشی از منفجر شدن بی‌سیم‌های دستی بوده است.

صلیب سرخ لبنان گفت سی گروه همراه با آمبولانس‌ها برای امداد به آسیب دیدگان انفجارها در مناطق مختلف، شامل جنوب لبنان و دره بقاع اعزام شدند.

رویترز به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داده است حزب‌الله این بی‌سیم‌های دستی را پنج ماه پیش و تقریبا همزمان با پیجرها خریداری کرده بود.

خبرگزاری رسمی لبنان همچنین گزارش داده است سیستم‌های برق خورشیدی در خانه‌های چندین منطقه بیروت و جنوب لبنان منفجر و باعث زخمی شدن دست‌کم یک دختر شدند.

یک عکاس خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز می‌گوید در شهر بندری صیدون یک خودرو و یک مغازه فروش موبایل را دیده که بعد انفجار دستگاه‌ها درونشان آسیب دیده بودند.

بر اثر انفجار هزاران پیجر مورد استفاده اعضای گروه حزب‌الله، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، در روز سه شنبه دست‌کم ۱۲ نفر کشته و حدود ۲۸۰۰ تن زخمی شدند.

وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد روی ۴۶۰ تن از مجروحان عمل جراحی انجام شده که اکثر آنها به خاطر آسیب چشمی بوده است.

فراس الابیض همچنین گفت که وضعیت سلامتی حدود ۳۰۰ نفر از مجروحان وخیم است.

بر اثر انفجارهای روز سه‌شنبه مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی، در لبنان نیز زخمی شد، امری که ایران را واداشت تا از دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت بخواهد که این اقدام را محکوم کنند.

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، روز چهارشنبه در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و روسای شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «جمهوری اسلامی ایران حمله علیه سفیر خود در لبنان را که منجر به جراحت وی شد، به‌طور جدی پیگیری خواهد کرد و حقوق خود را بر اساس حقوق بین‌الملل برای اتخاذ اقدامات لازم جهت پاسخ به این جنایت فجیع و نقض قوانین، محفوظ می‌دارد.»

آقای ایروانی در ادامه این نامه انفجار پیجرهای حزب‌الله را به اسرائیل نسبت داده و هدف از آن را « کشتار، قتل و ایجاد رنج بزرگ و آسیب‌های شدید به جمعیت غیرنظامی» عنوان کرده است.

بی‌سیم‌های «ژاپنی»

خبرگزاری رویترز می‌گوید بی‌سیم‌های مورد استفاده در لبنان را بررسی کرده و روی یک صفحه داخلی آن برچسب «آیکام» (ICOM) و نوشته «ساخت ژاپن» دیده می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده روی وب‌سایت آیکام، این شرکت ژاپنی در زمینه ارتباطات و تلفن فعالیت می‌کند.

آیکام اعلام کرده تولید چند مدل از بی‌سیم‌ها از جمله مدل IC-V82 که به تصاویر بی‌سیم‌های منفجر شده در لبنان شباهت دارد، متوقف و از سال ۲۰۱۴ از رده خارج شده است.

این شرکت به سوال خبرگزاری رویترز درباره انفجارهای روز چهارشنبه لبنان پاسخ نداده است.

از سوی دیگر، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی انفجارهای سه‌شنبه و چهارشنبه را «جنایت» اسرائیل دانست و محکوم کرد.

فاطمه مهاجرانی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، همچنین اعلام کرد: «دولت جمهوری اسلامی آماده امداد به مجروحان این جنایت است.»

پیش‌تر در روز چهارشنبه، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران نیز، به رغم آن که عامل حمله انفجاری با پیجرها در لبنان مشخص نشده، در واکنش به این رویداد گفت که او این حمله را «مایه شرمساری کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکایی‌ها» می‌داند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه خبر داده است که دیپلمات‌های ارشد آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا روز پنجشنبه در پاریس گردهم می‌آیند تا درباره افزایش تنش‌ها در خاورمیانه گفت‌وگو کنند.

این نشست در حالی برگزار خواهد شد که در پی دو روز پباپی انفجار پیجرها و دستگاه‌های ارتباطی در لبنان، بیم شعله‌ور شدن جنگی فراگیر در منطقه وجود دارد.

اسرائیل مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است. اما علاوه بر حزب‌الله و مقام‌های ایرانی، گروه افراطی حماس هم که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، اسرائیل را مسئول این انفجارها معرفی کرده‌ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا