نماد سایت Aznews TV

شهر ترکستان؛ پایتخت معنوی جهان ترک در کانون توجه گردشگران قرار دارد

بر اساس منابع تاریخی، شهر ترکستان که قدمتی 2 هزار ساله دارد و در گذشته به نام «یس» شهرت داشت، به شهر محل تولد و زندگی «خواجه احمد یسوی» معروف است.

آرامگاه یسوی که اولین اثر تاریخی قزاقستان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و توسط تیمور لنگ در قرن 14 میلادی احداث‌ شده است، یکی از باشکوه‌ترین بناهای این شهر است. این آرامگاه با حمایت ترکیه در دهه 2000 بازسازی شد.

علاوه بر این، دانشگاه بین المللی ترک-قزاق خواجه احمد یسوی که پایه‌های آن در سال 1992 گذاشته شد، از جمله ساختمان‌های بسیار مهم این شهر به شمار می‌روند.

منطقه ترکستان همچنین میزبان سازه‌های معماری مانند آرامگاه ارسلان بابا و شهر باستانی اوترار که به عنوان زادگاه ابونصر فارابی دانشمند بزرگ و محل مرگ تیمور گورکانی موسس امپراتوری ترک گورکانی شناخته می‌شود، نمادی از اولین آثار اسلام است.

ارن آکدنیز، عضو ها‌یئت علمی دانشگاه بین المللی ترک-قزاق خواجه احمد یسوی به خبرنگار آنادولو اظهار داشت: بی شک ترکستان جغرافیای باشکوهی است که در طول تاریخ شاهد حوادث مهمی و دگرگونی تمدن‌های بزرگ بوده است.

بر گزارش اداره فرهنگ و گردشگری منطقه ترکستان، سال گذشته بیش از 500 هزار گردشگر طی نه ماه سال از آرامگاه خاجه احمد یسیوی بازدید کره‌اند.

خروج از نسخه موبایل