جهانورزش

شب حذف آلمان، خداحافظی کروس و پایان رونالدو

فرانسه با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل پرتغال، جواز حضور در نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ را دریافت کرد.

این در حالی است که آنها در جریان بازی‌ها موفق به گلزنی نشده‌اند. دو گل به خودی توسط حریفان و یک پنالتی، خروس‌ها را به جمع چهار تیم برتر رساند.

فرانسه که جام قهرمانی ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ را برده، این بار از گروهش با مشقت بسیار، با گل به خودی مدافع اتریش و یک پنالتی از امباپه صعود کرد.

آنها بازی یک‌‌هشتم مقابل بلژیک را هم با گل به خودی فرتونگن برنده شدند.

وقتی مایکل اولیور در هامبورگ، سوت پایان بازی فرانسه و پرتغال را زد، شاگردان دیدیه دشان ۴۸۰ دقیقه از گلزنی در متن بازی عاجز مانده بودند. نظیر همین اتفاق برای پرتغالی‌ها رخ داد و آمار ناکامی ۳۳۰ دقیقه‌ای را به ثبت رساندند.

امباپه بین دو نیمه وقت‌های اضافه تعویض شد اما رونالدو مثل بازی با اسلوونی، تا پایان در زمین ماند تا موقعیت‌هایش را هدر دهد.

دیوگو کوستا از پورتو و مایک مانیان دروازه‌بان آث میلان که در متن مسابقه، تسخیرناپذیر ظاهر شده بودند، در ضبافت پنالتی‌ها هیچ ضربه‌ای را مهار نکردند.

با این حال در نبرد گل نزن‌ها، همان توپی که ژائو کانسلو به پایهٔ تیرک عمودی کوبید، فرانسه را روانه نیمه نهایی کرد.

رونالدو که مقابل اسلوونی اشک می‌ریخت و بقیه دلداری‌اش می‌دادند، این بار به پپه دلداری می‌داد تا گریه نکند.

پپه ۴۱ ساله و رونالدوی ۳۹ ساله، آخرین جام ملت‌هایشان را سپری کردند. با ناکامی رونالدو در گلزنی، رکورد مسن‌ترین گلزن، نزد لوکا مودریچ باقی ماند.

پیش از این مسابقه و در رقابتی به مراتب جذاب‌تر، اسپانیا با پیروزی دو بر یک مقابل آلمان، میزبان جام ملت‌های اروپا را حذف کرد.

فینال زودهنگام یورو ۲۰۲۴ در مرحله یک‌چهارم نهایی برگزار شد. رقابتی پر افت و خیز که لاروخا با سرمربیگری دلافوئنته، سربلند از زمین خارج شد.

اسپانیایی‌ها با گل دنی اولمو تا لحظات پایانی پیش بودند اما فلوریان ویرتز با گلی که در دقیقه ۸۹ زد، تیمش را در جام نگه داشت.

در لحظات آخر وقت اضافه، در حالی که همه منتظر سوت داور انگلیسی و تماشای پنالتی‌ها بودند، ارسال اولمو با ضربه سر میکل مرینو وارد دروازه مانوئل نویر شد.

پدر او، آنخل مرینو سال ۱۹۹۱ توانسته بود در همین ورزشگاه و با پیراهن اوساسونا به اشتوتگارت، در جام یوفا گل بزند.

پسر مانند پدر برای شادی گل، دور پرچم کرنر چرخید تا شادی گل مشابهی را به نمایش بگذارد. او گفت: «این ورزشگاه برای خانواده ما خوش یمن است.»

دنی کارواخال در دقیقه ۱۲۶ از زمین اخراج شد تا بازی بعدی تیمش مقابل فرانسه را از دست بدهد.

او فقط یکی از چهار غایب اسپانیا در نیمه نهایی است. پِدری مصدوم است. نورماند و موراتا نیز به دلیل محرومیت این بازی سرنوشت‌ساز را از دست داده‌اند.

اسپانیا و آلمان هر کدام سه بار قهرمان جام ملت‌ها شده‌اند و بالاتر از همه تیم‌های اروپایی قرار دارند. حالا اسپانیا این فرصت را دارد تا با جام چهارم، به تنهایی در صدر بایستد.

این مسابقه، آخرین بازی تونی کروس در فوتبال حرفه‌ای بود و برای همین اغلب بازیکنان تیم پیروز، پس از اتمام مسابقه از او تجلیل کردند.

کروس گفت: «این واقعیت که ما حذف شده‌ایم از خداحافظی‌ام مهم‌تر است. رویایی داشتیم که از بین رفته و این حذف به شدت تلخ است.»

برنده جدال اسپانیا و فرانسه به فینال می‌رسد. یک پای دیگر فینال هم از بین چهار تیم انگلیس، سوئیس، هلند و ترکیه انتخاب خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا