جهانخاورمیانه

دولت عراق فعالیت گروه تروریستی«پ‌کاکا» را ممنوع اعلام کرد

بغداد می‌گوید که فعالیت گروه تروریستی«پ‌کاکا»که از چند دهه پیش با حکومت ترکیه می‌جنگد در عراق ممنوع شده است.

ترکیه از سال‌ها پیش از عراق خواسته بود فعالیت این گروه تروریستی را که شبه‌نظامیان آن در نواحی کوهستانی شمال عراق مستقر هستند ممنوع کند.

تصمیم به ممنوع کردن فعالیت گروه تروریستی پ‌کاکا روز ۲۴ تیر اتخاذ شده است و در روز سه‌شنبه دوم مرداد از سوی بخش امور اداری پارلمان عراق منتشر شد.

در بیانیه این نهاد گفته می‌شود که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، دستور داده که از این پس در تمامی اسناد و مکاتبات دولتی از گروه تروریستی پ‌کاکا تحت عنوان «حزب ممنوعه کارگران کردستان» نام برده شود.

بیانیه بخش امور اداری پارلمان صریح‌ترین ابرازنظر نهادهای حکومتی عراق در مورد این گروه تا به امروز است.

روسای جمهور عراق و ترکیه

سفر اردوغان به عراق بعد از ۱۳ سال؛ تلاش برای مقابله با گروه تروریستی پ‌کاکا و بهبود روابط اقتصادی

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اردیبهشت ماه امسال برای اولین بار طی سیزده سال گذشته به عراق سفر کرد.

آقای اردوغان در آن زمان گفت که او و نخست‌وزیر عراق «در مورد اقدامات مشترک دو کشور برای مقابله با گروه تروریست پ‌ک‌اکا و زیر مجموعه‌های آن که از قلمرو عراق به ترکیه حمله می‌کنند مشورت کرده‌اند.»

از بیانیه رسمی که روز سه‌شنبه منتشر شد چنین برمی‌آید که دولت عراق برخلاف ترکیه و همین‌طور آمریکا و اتحادیه اروپا، گروه تروریستی«پ‌کاکا» را «گروه تروریستی» تعیین نکرده ولی فعالیت آن را ممنوع کرده است.

از شواهد چنین برمی آید که گروه تروریستی«پ‌کاکا» در نقاط کوهستانی اقلیم کردستان عراق پایگاه‌هایی دارد.

در ماه‌های اخیر ارتش ترکیه در جوار مرز با اقلیم کردستان عراق نیروی فراوانی متمرکز و تهدید کرده که ممکن است در داخل خاک عراق به گروه تروریستی«پ‌کاکا» حمله کند.

ارتش ترکیه در سال‌های گذشته نقاطی در خاک سوریه و عراق را که مدعی است مواضع گروه تروریستی«پ‌کاکا»و گروه‌های وابسته به آن هستند بارها هدف حمله قرار داده است.

چند ماه پیش ترکیه و عراق در یک بیانیه مشترک گفتند «حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) برای هر دو کشور یک تهدید امنیتی است.»

در رویدادی دیگر، وزارت دفاع ترکیه روز سه‌شنبه دوم مرداد گفت در حمله هوایی این کشور به نقاطی در شمال عراق چهار فرد مظنون به عضویت درگروه تروریستی«پ‌کاکا» که یکی از آن‌ها در فهرست افراد به شدت تحت تعقیب دولت ترکیه بوده است کشته شده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه نام این فرد را یوسف کالکان معرفی کرد و گفت او به دلیل عضویت در «گروه تروریستی» و رهبری و تأمین مالی «گروه تروریستی» تحت تعقیب بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا