ایرانجهانمقالات

خفگی واقعی ژئوپلتیک ایران در ارمنستان! «عيسی یگانه»

در روزهای اخیر از رفع موانع و احداث کریدور زنگه‌زور در برخی محافل و رسانه‌های وابسته به جریان ایرانشهری به عنوان خفگی ژئوپلتیک ایران در ارمنستان یاد می‌شود و این مطلب توسط یک عده ناآگاه در فضای مجازی بازنشر می‌گردد!

چرا این افراد ایجاد کریدور زنگه‌زور را برنمی‌تابند! اینان در ظاهر از به خطر افتادن منافع ایران در ارمنستان سخن می‌گویند اما روشن نمی‌کنند این منافع چیست؟! فقط با کلمات بازی می‌کنند! می‌گویند: عمق استراتژیک ایران به خطر می‌افتد! خط قرمز ماست! این دالان یک دالان تورانی و دالان ناتوست؟ اما توضیح نمی‌دهند چرا روسیه با ایجاد این دالان ناتو در قفقاز موافق است؟! می‌گویند: دالان تورانی است؟! منظور از دالان تورانی چیست؟!

به تازگی هم گویا گفته می‌شود ایران با احداث آن مخالف نیست برخی مسائل باید در نظر گرفته شود.

اما یک چیز روشن است نویسندگان این گونه مطالب به سادگی بیان می‌کنند که  در اصل با تورکیه و آزربایجان مخالف هستند! بدون آنکه از زیان‌ها این مخالفت برای منافع کشور هم بگویند!

باید اشاره داشت ایران از طریق آزربایجان و دریای خزر با فدراسیون روسیه، گرجستان، قزاقستان و تورکمنستان و نیز با کشورهای اروپای شرقی ارتباط دارد.

از طریق تورکیه نیز با کشورهای اروپای غربی مرتبط است. علی‌رغم شیطنت‌های گاه و گذاری عده‌ای، سیر خروجی مسیر سیاسی و عرصه دیپلماتیک کشور‌های آزربایجان و تورکیه بارها نشان داده است این دو کشور همسایه همواره به نوعی بر اساس احترام متقابل و حفظ منافع ایران عمل کرده‌اند و کشورهای سه‌گانه یاد شده ‌با یکدیگر تعامل دیرینی دارند.

درد محافل ایرانشهری در اصل این است دوست ندارند آزربایجان از طریق این کریدور با نخجوان ارتباط داشته باشد! این در حالی است که خود ارمنستان به نوعی بر اساس تعریف خاص از منافع ملی خود، بدان راضی است.

از سویی، در صورت احداث این کریدور، ارتباط ایران با ارمنستان به هیچ وجه قطع نمی‌شود. اما با وجود ارتباط زمینی ایران با ارمنستان، ارمنستان با تورکیه و گرجستان و آزربایجان همرز است نه با اروپا. مناسبات ایران و گرجستان  و نیز ارمنستان با گرجستان هم چندان مطلوب نیست، پس استفاده از اصطلاح خفگی ژئوپلتیک در این خصوص یک حرف عوامانه و بدون دلیل است.

اما ورود اسب تروای غرب با دعوت پاشینیان ابتدا با حضور فرانسه در ارمنستان آغاز شد و این حضور به سرعت ابعاد نظامی هم به خود گرفت. در ماه‌های اخیر بدنبال تثبیت حضور فرانسه، آمریکا نیز در ارمنستان حضور خود را به نوعی رسمیت بخشید! با حضور آمریکا در زنگه‌زور و در جوار مرز نور دوز  با ایران خفگی واقعی ژئوپلتیک آشکارا دارد برای ایران صورت می‌گیرد اما محافل ایرانشهری در این خصوص کاملاً سکوت پیشه کرده‌اند!؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا