اجتماعیخاورمیانه

تداوم چپاول و سیاست استعماری در آزربایجان

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید میزان حقوق دولتی معدن مس سونگون در سال گذشته دو هزار میلیارد تومان بود که به حساب کرمان واریز شد.

۱۵ درصد این مبلغ یعنی ۳۰۰ میلیارد باید به حساب شهرستان ورزقان واریز می‌شد که سال گذشته تنها مبلغ کمی از این میزان گرفته شد که از ان هم چیزی به ورزقان نرسید.

رضا علیزاده ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در خصوص موضع مجلس و دولت جدید نسبت به استقلال مس آذربایجان اظهار کرد: شرکت مس آذربایجان در دوره نهم مجلس کلید خورده و متعاقب آن، شرکت مس مولیبدن آذربایجان تاسیس اما تنها یک شرکت در سطح کاغذی باقی ماند.

وی ادامه داد: در دوره یازدهم مجلس جریانی در استان ایجاد و موضوع به مطالبه عمومی تبدیل شد. استاندار وقت، مسؤولان، نمایندگان، مردم و رسانه‌ها، شرکت مس آذربایجان را به عنوان مطالبه اساسی مطرح می‌کردند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: دولت شهید رئیسی در این خصوص در تنگنایی ناشی از فضای روانی ایجاد شده بود و همین موضوع سبب تاسیس شرکت مس آذربایجان شد که در سطح کاغذ باقی ماند. البته دولت قبل چاره دیگری هم نداشت، چرا که فضا در این خصوص بسیار سنگین بود.

وی ادامه داد: اگر انتظار داریم که شرکت مس آذربایجان یعنی اینکه مس را به آذربایجان می‌دهند، این تصور اشتباه است.

علیزاده با بیان اینکه مس سونگون بخشی از مس ایران است، متذکر شد: اما اگر نگاه ما نسبت به استقلال این باشد که استان در مورد مس، نقش حاکمیتی داشته و یکسری تصمیمات مربوطه در خود استان گرفته شود، ما نیز با این تفسیر استقلال شرکت، موافقیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: وقتی شرکتی ثبت شده اما اموال به اسم این شرکت در نمی‌آید، این تاسیس شرکت تنها شکل کاغدی دارد. اما اگر مالکیت بر عهده مس ایران بوده اما اموال به اسم شرکت مس آذربایجان زده شود، نیازمند پرداخت مالیات بسیار بالایی است.

علیزاده با اشاره به ثبت شرکت ملی مس در استان کرمان تصریح کرد: طبق قانون، حقوق دولتی این معادن به شرکت اقتصاد و دارایی کرمان واریز می شود که ۱۵ درصد این حقوق باید به محل فعالیت معدن وارد شود اما متاسفانه کرمان این مبلغ را به ما نمی‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا