جهانخاورمیانه

تبعات شدید زیست‌محیطی حمله اسرائیل به تاسیسات ذخیره نفت حوثی‌ها

پژوهش‌های جدید از تبعات شدید زیست‌محیطی حمله اخیر اسرائیل به تاسیسات ذخیره نفت حوثی‌ها در بندر حدیده و همچنین حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ خبر می‌دهد.

موسسه بریتانیایی «دیدبان محیط زیست و درگیری» به همراه دیگر نهادها و کارشناسان از انتشار هنگفت گازهای خطرناک در جریان حمله اسرائیل به تاسیسات ذخیره نفت بندر حدیده و نشت سوخت و مواد نفتی حاصل از غرق شدن کشتی‌های مورد هدف قرار گرفته توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران در دریای سرخ خبر داده‌اند.

اسرائیل روز شنبه تاسیسات ذخیره نفت و سوخت در بندر حدیده یمن را که تحت کنترل شورشیان حوثی است بعد از حمله پهپادی آنها به خاک اسرائیل مورد هدف قرار داد.

تصاویر منتشر شده حاکی از آتش‌سوزی گسترده و بلند شدن دود غلیظ از بندر حدیده بود.

موسسه «دیدبان محیط زیست و درگیری» که اثرات جنگ‌ها بر محیط زیست را رصد می‌کند به ابعاد انتشار حجم عظیمی از گازهای خطرناک و نشت مواد نفتی در جریان حمله اسرائیل به بندر حدیده پرداخته است.

جنگنده‌های اسرائیلی

اسرائیل در پاسخ به حملات شبه‌نظامی‌ها، غزه، یمن و لبنان را بمباران کرد

پیشتر دفتر پناهندگی سازمان ملل نیز در ماه مارس به تاثیرات مخرب آلودگی هوا و آب بر زندگی ساکنان یمن در پی یک دهه جنگ و درگیری پرداخته و نسبت به تبعات آن هشدار داده بود.

سازمان دیدبان حقوق بشر یمن نیز گزارش داده است که حملات اسرائیل به بندر حدیده باعث نشت عظیم سوخت تاسیسات ذخیره نفت به دریا شده است.

این گزارش می‌افزاید نشت نفت از تاسیسات بندر حدیده به دریا کماکان ادامه دارد و این موضوع می‌تواند تبعات چشمگیر زیست‌محیطی داشته باشد.

ویم زیوننبرگ کارشناس سازمان صلح «پاکس» هلند نیز می‌گوید در جریان حمله اسرائیل ده‌ها هزار لیتر سوخت نفتی آتش گرفته و دودهای مضر ناشی از آن خطرات سلامتی چشمگیری دارد.

او با استناد به تصاویر ماهواره‌ای همچنین از نشت نفت به دریا خبر داده و گفته است حمله اسرائیل بخش اعظم ظرفیت ذخیره سوخت حوثی‌ها در بندر حدیده را از بین برده است.

ویم زیوننبرگ به خبرگزاری فرانسه گفته است که تبعات این فاجعه دامن‌گیر مردم یمن و محیط زیست منطقه می‌شود.

بندر ایلات در جنوب اسرائیل

اسرائیل از رهگیری موشکی خبر داد که از یمن پرتاب شده بود

بخش قابل توجهی از ساکنان یمن از راه ماهی‌گیری در سواحل غنی این کشور امرار معاش می‌کنند و صادرات محصولات دریایی دومین منبع بزرگ درآمد صادراتی یمن است.

از طرفی حملات خود حوثی‌ها به کشتی‌های باری و نفتکش‌ها در دریای سرخ به آلودگی گسترده آب‌های منطقه منجر شده است.

هفته گذشته یک نفتکش با پرچم لیبریا در ۹۷ مایل دریایی شمال غرب بندر حدیده توسط حوثی‌ها مورد هدف قرار گرفت و نشت نفتی به طول ۲۲۰ کیلومتر اتفاق افتاد. بر اساس برآوردها، ۵۰۰ بشکه نفت از این کشتی به دریا نشت کرده و این لکه نفتی هنوز هم قابل مشاهده است.

پیشتر نیز حمله حوثی‌ها به یک کشتی حامل ۲۱ هزار تن کود فسفات سولفات آمونیوم باعث غرق شدن آن شد. این ماده شیمیایی می‌تواند تاثیرات مخرب چشمگیری بر مرجان‌ها و آبزی‌ها بگذارد.

حوثی‌ها همچنین برای سال‌ها یک نفتکش فرسوده ۴۸ ساله حاوی یک میلیون بشکه نفت را در سواحل خود نگه داشته بودند که هر لحظه احتمال غرق شدن آن وجود داشت و در نهایت سازمان ملل بعد از سال‌ها مذاکره با این گروه شورشی، محموله این نفتکش‌ را به نفتکشی دیگر منتقل کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا