ایرانخاورمیانه

بریتانیا کاردار سفارت ایران را بر سر اتهام ارسال موشک‌ به روسیه احضار کرد

وزارت خارجه بریتانیا کاردار سفارت ایران در لندن را در رابطه با اتهام ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین احضار کرد.

احضار علی متین‌فر روز چهارشنبه ۲۱ شهریور به دستور دیوید لمی، وزیرخارجه بریتانیا، صورت گرفته است که در حال حاضر همراه با آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، در اوکراین به سر می‌برد.

آقای بلینکن روز سه‌شنبه در جریان دیدار از لندن، تهران را متهم کرد که به روسیه موشک‌های بالستیک برای استفاده علیه اوکراین ارسال کرده و هشدار داد که این اقدام تهران باعث «تشدید تنش‌ها» خواهد شد.

در واکنش به تایید خبر ارسال موشک‌های بالستیک تهران به روسیه، بریتانیا همراه با فرانسه و آلمان از اعمال تحریم علیه شرکت «‌ایران‌ایر»‌ خبر دادند.

بریتانیا همچنین تعدادی از افراد و سازمان‌های کلیدی را به‌دلیل «مشارکت در حمایت نظامی» از روسیه، از جمله کسانی که در زنجیره‌ تامین تسلیحات برای روسیه در تهاجم علیه اوکراین هستند، تحریم کرده است.

اما عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، اتهام ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه را خبری «بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب» توصیف کرد.

او روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

وزیر خارجه ایران همچنین از اِعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت که «تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند.»

بیشتر در این باره:

گفتگو با حسین آرین؛ چرا روسیه به موشک‌های ایران نیاز دارد؟

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا با اشاره به خبر احضار آقای متین‌فر گفت: «دولت بریتانیا به صراحت اعلام کرده است که هرگونه انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه به تشدید خطرناک تنش‌ها منجر می‌شود و با پاسخ قابل توجهی مواجه خواهد شد.»

رسانه‌ها و مقام‌های غربی می‌گویند که همکاری‌های مسکو و تهران از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین افزایش یافته و جمهوری اسلامی شمار زیادی پهپاد و سایر تجهیزات نظامی به روسیه ارسال کرده است.

خبر تصمیم ایران برای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه از چندی پیش مطرح شد و خبرگزاری رویترز روز ۱۹ مرداد گزارش داد که گروهی از پرسنل نظامی روسیه به ایران رفته‌اند تا برای استفاده از موشک‌های بالستیک «فتح ۳۶۰» آموزش ببینند.

تصویری از شلیک موشک «خرمشهر ۴»، از موشک‌های بالستیک میان‌برد جمهوری اسلامی؛ عکس از بایگانی

گزارش‌ها درباره احتمال «انتقال قریب‌الوقوع موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه»

رویترز به نقل از منابع اروپایی گزارش داده بود که انتظار می‌رود صدها فروند از این موشک به زودی تحویل روسیه شود.

مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر هشدار داده بودند که چنین اقدامی با واکنش «سریع و شدید» روبه‌رو خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این همواره ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده علیه غیرنظامیان در اوکراین را انکار کرده بود؛ با این حال مقام‌های غربی و اوکراینی تاکنون شواهد متعددی از ارسال سلاح‌های ساخت ایران، از جمله پهپادهای شاهد، به روسیه ارائه کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا