ایرانجهان

ایران و ارمنستان قرارداد مخفیانه 500 میلیون دلاری تسلیحات امضا کردند

 بخشی انگلیسی تلویزیون ایران اینترنشنال در گزارشی از امضای مخفیانه یک قرارداد تسلیحاتی 500 میلیون دلاری بین ایران و ارمنستان خبر داد.

بر اساس این گزارش تهران پهپادهایی مانند شاهد 136، شاهد 129، شاهد 197، مهاجر و سامانه‌های موشکی پدافند هوایی مانند سوم خرداد، مجید، 15 خرداد و آرمان را به ایروان عرضه می‌کند.

به گفته یک مقام ارشد نظامی این توافق به چندین قرارداد تقسیم‌شده و در چند ماه گذشته امضاشده است. ایران اینترنشنال می‌گوید وزارت خارجه و دفاع ایران و ارمنستان به درخواست‌های این تلویزیون جهت اظهارنظر درباره این موضوع پاسخ ندادند.

وزارت دارایی ارمنستان پیش‌تر در گزارشی از افزایش 81 درصدی هزینه‌های دفاعی این کشور در سال 2024 نسبت به سال 2020 خبر داده بود. بودجه دفاعی ارمنستان در سال 2024 حدود 1.4 میلیارد دلار بوده است، بنابراین مبلغی که از طریق این قرارداد به ایران اختصاص داده‌شده، حدود یک‌سوم این بودجه است. مشخص نیست که ارمنستان چگونه می‌تواند از عهده این کار برآید، اما برخی از تحلیلگران معتقدند پرداخت وام می‌تواند یک گزینه باشد.

ایران اینترنشنال به نقل از منابعش می‌نویسد قرارداد تسلیحاتی ایران و ارمنستان فراتر از تأمین پهپادهای انتحاری و موشک‌های پدافند هوایی بوده و شامل همکاری اطلاعاتی، روابط نزدیک نظامی، آموزش و ایجاد پایگاه در خاک ارمنستان نیز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا