جهان

اعتراضات در بنگلادش و سرکوب آن ادامه دارد؛ افزایش شمار کشته‌ها و زخمی‌ها

رسانه‌های محلی در بنگلادش گزارش داده‌اند در ادامهٔ سرکوب اعتراضاتی که از چند روز پیش به رهبری دانشجویان با تظاهرات علیه اختصاص سهمیه‌ مشاغل به کهنه‌سربازان آغاز شد، دست‌کم سه نفر دیگر کشته شدند.

رویترز روز جمعه ۲۹ تیر به‌نقل از خبرنگاران خود نوشت نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند و در چندین نقطه از داکا، پایتخت بنگلادش، آتش‌سوزی مشاهده شده است.

ارتباطات تلفنی و شبکهٔ اینترنت نیز دچار اختلال شده و پخش برنامهٔ شبکه‌های تلویزیونی هم قطع شده است.

دولت از روز پنجشنبه با هدف متوقف کردن ناآرامی‌ها خدمات تلفن‌های همراه را هم قطع کرده است.

روزنامه‌های بنگلادش گزارش داده‌اند که بسیاری از جاده‌ها را معترضان مسدود کرده‌اند و تردد قطارها در شبکهٔ راه‌آهن سراسری هم متوقف شده است.

روزنامه «پروتوم ال» چاپ داکا گزارش داد که روز پنجشنبه در جریان اعتراضات خیابانی در ۴۷ ناحیه از مجموعِ ۶۴ ناحیه (بنا به تقسیمات کشوری بنگلادش)، دست‌کم ۲۷ نفر کشته و حدود هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

رویترز می‌گوید این آمار را نمی‌تواند به‌طور مستقل تأیید کند و پلیس و دولت بنگلادش نیز تاکنون در این‌باره ابرازنظر نکرده‌اند.

درگیری‌های مرگبار در بنگلادش بر سر سیستم سهیمه‌بندی استخدام

معترضان خواستار پایان دادن به سیستم سهمیه‌بندی‌ای هستند که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را به بستگان کهنه‌سربازانی اختصاص می‌دهد که در جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ شرکت داشتند.

اما برخی کارشناسان بر این باورند که این اعتراضات اکنون از موضوع سهمیهٔ دانشگاه‌ها و مشاعل دولتی فراتر رفته و بیانگر نارضایتی گسترده از بحران اقتصادی، نرخ بالای تورم و کسری بودجه شدید دولت است.

یک عامل دیگر اعتراضات می‌تواند نرخ بالای بیکاری در میان جوانان باشد. جوانان حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۱۷۰ میلیونی بنگلادش را تشکیل می‌دهند.

این اعتراضات گسترده‌ترین موج تظاهرات ضد دولتی از زمان انتخاب مجدد خانم شیخ حَسینه به مقام نخست‌وزیری بنگلادش در سال میلادی جاری است.

ناآرامی‌های روزهای اخیر اختلافات سیاسی قدیمی در بنگلادش را بین آن‌هایی که در جنگ استقلال این کشور از پاکستان مشارکت داشتند با گروه‌هایی که به همکاری با پاکستان متهم می‌شوند، دوباره زنده کرده است.

نهادهای مدافع حقوق بشر از قطع شبکه‌های ارتباطی و عملکرد نیروهای امنیتی بنگلادش انتقاد کرده‌اند.

اتحادیه اروپا نیز از بروز خشونت و مرگ مردم در این حوادث ابراز نگرانی کرده است.

دولت هند اما این حوادث را امور داخلی بنگلادش توصیف کرده و گفته است تمامی ۱۵ هزار شهروند هندی ساکن بنگلادش در سلامت هستند.

بنابر گزارش‌ها، وب‌سایت‌های بانک مرکزی، دفتر نخست‌وزیری و اداره پلیس بنگلادش توسط گروهی که خود را «مقاومت» می‌نامد، هک شده‌اند.

هکرها در پیامی که در صفحات همهٔ این وب‌سایت‌ها منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند: «عملیات تعقیب و شکار و کشتار دانشجویان را متوقف کنید. این دیگر اعتراض نیست، یک جنگ است.»

دولت تاکنون در مورد قطع شبکه‌های ارتباطی ابراز نظر نکرده است.

روز پنجشنبه دولت برای مذاکره اعلام آمادگی کرد، اما معترضان این پیشنهاد را رد کردند.

طارق رحمان، دبیر کل موقت حزب ملی‌گرای بنگلادش که مهم‌ترین نیروی سیاسی مخالف دولت است، گفت در روزهای اخیر شمار زیادی از رهبران احزاب مخالف، فعالان سیاسی و دانشجویی دستگیر شده‌اند.

رویترز نوشته است که نمی‌توان این گزارش‌ها را به‌طور مستقل تأیید کند.

کشمکش بین بنگلادشی‌ها به شهر لندن نیز گسترش یافته و پلیس مجبور شده است برای مهار درگیری بین دو گروه از مردان بنگلادشی‌تبار در شرق لندن وارد عمل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا