آذربایجانجهان

 استقلال طلبان سرزمین های فرادریایی تحت استعمار فرانسه در باکو گرد هم آمدند و جبهه متحد تشکیل دادند

نمایندگان استقلال‌طلب مناطق  کورس، پلی‌نزی، آنتیل، دریای کارائیب و دیگر سرزمین‌های ماوراء بحری تحت استعمار فرانسه در نشستی در باکو پایتخت آزربایجان، باهم پیمان بستند که «با هم علیه استعمار مبارزه کنند».

نمایندگان جنبش های استقلال طلب در سرزمین های فرادریایی تحت استعمار فرانسه در روزهای 17 تا 18 ژوئیه در باکو، پایتخت آذربایجان گرد هم آمدند.
در کنگره ای که زیر چتر «گروه ابتکار باکو» (BIG) و به طور رسمی توسط اتحادیه آزادیبخش خلق گوادلوپ برگزار شد، «جبهه بین المللی آزادیبخش» علیه فرانسه تأسیس شد.

در این کنگره علاوه بر فرانسه، نمایندگان جنبش های استقلال طلب سرزمین های ماوراء دریایی تحت استعمار هلند نیز حضور داشتند. 17 نماینده رسمی اعلامیه پایانی تأسیس جبهه بین المللی آزادی را امضا کردند و منشور را تصویب کردند.

در این متن از موضع دیپلماتیک آذربایجان تشکر شده است.

انتظار می‌رود با تاسیس این جبهه استقلال‌طلبان در مناطق ماوراء دریایی هماهنگ‌تر عمل کنند و در مسیر استقلال متحد شوند.

این هدف در متن به عنوان “مبارزه توامان علیه سیاست نژادپرستانه فرانسه و سیاست های ظالمانه و استعماری” تعبیر شده است.
همچنین وعده داده شده است که در دوره آتی، جبهه با ارائه «برنامه اقدام» به سازمان های بین المللی، «در پیگیری راهبرد جهانی برای از بین بردن استعمار نقش بسزایی داشته باشد».

همچنین اعلام شد که برنامه جدید بورسیه تحصیلی برای دانشجویان مقیم این مناطق جهت ثبت نام در دانشگاه های آذربایجان راه اندازی شده است.

از سوی دیگر، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، در نشستی که در 20 ژوئیه در شوشا شرکت کرد، در مورد جبهه آزادی‌بخش بین‌المللی گفت: «تا زمانی که شما آزاد نشوید، از شما حمایت خواهیم کرد».

پرزیدنت علی اف گفت: “بعضی کشورها هنوز از استعمار رنج می برند. مکان هایی مانند جزایر کومور و مایوت هنوز تحت استعمار هستند. وظیفه ما این است که به این کشورها کمک کنیم خود را از این بازمانده منزجر کننده گذشته نجات دهند”.

در ماه می 2024، پاریس، باکو را مسئول حوادثی که در کالدونیای جدید، قلمرو فرادریایی فرانسه رخ داد، دانست.

دولت فرانسه در این جزیره وضعیت اضطراری اعلام کرد، جایی که سربازان از سرزمین اصلی فرانسه اعزام شدند و شبکه اجتماعی TikTok به طور موقت ممنوع شد. در برخی از تصاویر منتشر دیده می‌شد که مردم معترض در کالدونیای جدید پرچم آذربایجان و عکس پرزیدنت الهام علی اف را حمل می کردند.

گروه ابتکار باکو تاکنون 15 کنفرانس بین المللی با جنبش های استقلال طلب در نیویورک، ژنو، وین و استانبول برگزار کرده است.

این گروه توسط دیپلمات هایی که در نشست «حذف کامل استعمار» در 6 ژوئیه 2023 که توسط جنبش غیرمتعهدها (NAM) به رهبری آذربایجان سازماندهی شده بود، تأسیس شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا