ایرانجهان

آمریکا بیش از ۱۰ شرکت و کشتی را به دلیل مشارکت در فروش نفت و گاز ایران تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ،اوفک، از تحریم بیش از ۱۰ نهاد و کشتی به دلیل حمل ونقل نفت خام و گاز ایران خبر داد.

بر اساس بیانیه‌ این وزارتخانه که روز چهارشنبه چهارم مهرماه منتشر شد، واشینگتن بیش از ۱۰ نهاد و کشتی را به دلیل نقش خود در حمل و نقل نفت خام و گاز مایع ایران به سوریه و شرق آسیا و همکاری با سپاه پاسداران، نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان تحریم کرد.

این بیانیه تاکید می‌کند که به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه تهران، انتقال نفت و گاز ایران «غیرقانونی» است و «قاچاق» محسوب می‌شود.

پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، از برجام در سال ۱۳۹۷ و برقراری مجدد تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران، درآمد نفتی ایران به‌شدت کاهش یافته و رشد اقتصادی ایران در چند سال اخیر منفی بوده است.

بنابر این بیانیه چهار کشتی مرتبط با عبدالجلیل ملاح‌، از خطوط بزرگ کشتی‌رانی سوریه، از جمله کشتی‌های تحریم شده هستند.

عبدالجلیل ملاح پیشتر در سال ۲۰۲۱ از سوی آمریکا تحریم شده بود و برادرش نیز امروز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تصریح کرده است که برادران ملاح با استفاده از امپراتوری کشتیرانی خود از فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن‌ حمایت کرده‌اند

بردلی تی اسمیت معاون سرپرست وزارت خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی در این بیانیه گفت: «ایران همچنان به شدت به فروش غیرقانونی نفت و گاز مایع توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله لبنان برای تأمین مالی نیروهای نیابتی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود متکی است.»

 

«قاچاق» روزانه ۱.۷ میلیون بشکه نفت ایران با «ناوگان ارواح»

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه تاکید می‌کند که همچنان متعهد به از بین بردن شبکه‌های دلالان و خریدارانی است که این روند را تسهیل می‌کنند.

تاکنون گزارش‌های زیادی از استفاده جمهوری اسلامی و نهادهای نظامی آن از دلال‌های بین‌المللی برای فروش نفت و انتقالات مالی مربوط به آن منتشر شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجم تیرماه امسال نیز نزدیک به ۵۰ فرد و نهاد دخیل در پولشویی «میلیاردها دلار» منابع مالی حاصل از صادرات نفت ایران برای نهادهای نظامی جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

تنها مشتریان نفت خام و میعانات گازی ایران چین و سوریه هستند و امارات نیز نفت کوره (مازوت) ایران را خریداری می‌کند. ایران همچنین گاز مایع (پروپان و بوتان) به چین صادر می‌کند.

آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد ایران در سال گذشته روزانه بیش از ۱.۵ میلیون بشکه صادرات نفت خام، و میعانات گازی و بشکه نفت کوره داشته که با توجه به قیمت‌های جهانی نفت، می‌باید دست‌کم ۴۶ میلیارد دلار درآمد برای ایران به همراه می‌آورد.

ولی آمارهای گمرکی نشان می‌دهد ایران در سال گذشته تنها ۳۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است که به معنی تلف شدن نزدیک به یک پنجم درآمدهای نفتی به دست دلال‌ها یا تخفیف‌های نفتی به پالایشگاه‌های چین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا