آذربایجانجهان

آزربایجان می‌گوید لازمه امضای قرارداد صلح با ایروان، تغییرات در قانون اساسی ارمنستان است

حکمت حاجی‌یف، مشاور سیاست خارجی ریاست‌جمهوری آذربایجان، اعلام کرد که یکی از خواسته‌های اصلی دولت آزربایجان برای امضای قرارداد صلح با ارمنستان حذف بخشی از قانون اساسی ارمنستان است که اشاره غیرمستقیم به «استقلال قره‌باغ کوهستانی» دارد.

او گفت اگرچه قانون اساسی هر کشوری موضوع داخلی آن است، اما نباید تمامیت ارضی کشور همسایه را زیر سوال ببرد.

الهام علی‌یف، رئیس‌جمهور آذربایجان، نیز هم‌زمان اعلام کرده ۸۰ تا ۹۰ درصد اسناد اصول اساسی قرارداد صلح با ارمنستان آماده شده، اما پیش‌زمینه امضای آن، تغییرات در قانون اساسی ارمنستان در رابطه با قره‌باغ کوهستانی است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، پیشتر اعمال تغییرات در قانون اساسی را رد کرده بود، اما اخیرا اعلام کرد که نیاز به قانون اساسی جدیدی است که خواسته‌های دولت و ملت ارمنستان را بازتاب دهد.

جمهوری آذربایجان پاییز سال ۲۰۲۰ طی جنگ ۴۴ روزه بخش بزرگی از مناطق اشغالی قره‌باغ را آزاد کرد و سپتامبر پارسال نیز با حمله‌ای برق‌آسا منطقه خان‌کندی را تحت کنترل گرفت تا تمامیت ارضی خود را بعد از سه دهه، احیا کند.

ارمنستان طی چند ماه گذشته همچنین کنترل چهار روستای مرزی را تحویل جمهوری آذربایجان داده و اعلام کرده مذاکرات برای تعیین مرزها در چهارچوب دوران اتحادیه جماهیر شوروی را ادامه خواهد داد.

هر دو کشور طی ماه‌های گذشته از «پیشرفت» در مذاکرات خبر داده‌اند، اما درگیری‌های پراکنده در مناطق مرزی هر از گاهی اتفاق می‌افتد. در همین زمینه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد درگیری‌های محدودی در منطقه کلبجر اتفاق افتاده، اما تلفات انسانی در تیراندازی‌ها گزارش نشده است.

ارمنستان با اعتراضات داخلی در رابطه با امضای قرارداد صلح با جمهوری آذربایجان مواجه است.

حکمت حاجی‌یف همچنین می‌گوید دولت جمهوری آذربایجان ارمنستان را برای شرکت در اجلاس جهانی مقابله با گرمایش زمین که در باکو برگزار خواهد شد، دعوت کرده است.

باکو میزبان بیست‌ونهمین نشست اقلیمی سازمان ملل متحد، موسوم به کاپ ۲۹، است که قرار است در سطح سران یا مقامات ارشد کشورها در نوامبر امسال برگزار شود.

هنوز دولت ارمنستان واکنشی به دعوت جمهوری آذربایجان نشان نداده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا