نماد سایت Aznews TV

حمله هوایی به بیروت و جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت صلح‌بانان درلبنان

ارتش اسرائیل صبح جمعه اعلام کرد در حمله هوایی به اردوگاه نور شمس در کرانه باختری، دو عضو «جهاد اسلامی فلسطین» کشته شدند.

ارتش اسرائیل هویت یکی از این دو نفر را محمد عبدالله اعلام کرده و گفته است که او حدود دو ماه پیش و به دنبال کشته شدن محمد جابر، به عنوان فرمانده این سازمان در اردوگاه شمس منصوب شده بود.

خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین، وفا، هویت نفر دوم را عواد عمر از شهر بلع در نزدیکی این اردوگاه گزارش کرده است.

سازمان شیعی موسوم به «جهاد اسلامی فلسطین» سازمان وابسته به جمهوری اسلامی است و از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورها تروریستی شناخته می‌شود.

 

ایران می‌گوید اسرائیل یک بیمارستان صحرایی جمهوری اسلامی را در مرز لبنان و سوری بمباران کرده است

به گفته پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، اسرائیل شامگاه چهارشنبه یک بیمارستان صحرایی ۵۶ تخت‌خوابی این جمعیت در مرز سوریه و لبنان را هدف قرار داد و در پی این حمله، این مرکز درمانی به همراه انبار دارویی آن «به طور کامل در آتش سوخت».

اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز حمله اسرائیل به این بیمارستان صحرایی را «مصداق کامل جنایت جنگی» خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

ارتش اسرائیل تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده است.

 

گزارش اکسیوس درباره گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران

وبسایت اکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی و اسرائیلی گزارش داده است که رئیس جمهور ایالات متحده و نخست وزیر اسرائیل در جریان تماس تلفنی چهارشنبه خود، در مورد دامنه پاسخ تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران نزدیک‌تر شدند.

با این حال اکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی و یک مقام آمریکایی نوشته است طرح‌های فعلی اسرائیل «هنوز کمی تهاجمی‌تر» از آن است که کاخ سفید می‌خواهد و این برای ایالات متحده کمی نگران‌کننده است.

با این حال دو مقام دیگر گفته‌اند شکاف بین دو کشور در مورد ماهیت و دامنه حمله کاهش یافته است.

همچنین به نوشته اکسیوس، پیش از تماس رهبران دو کشور، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و ران درمر وزیر امور استراتژیک اسرائیل در مکالمه‌ای مفصل به برنامه‌های اسرائیل پرداختند و جو بایدن و بنیامین نتانیاهو بر برخی از تفاهمات آن دو تاکید کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، کابینه امنیتی این کشور شامگاه پنجشنبه یک جلسه توجیهی در مورد طرح حمله به ایران و در مورد تفاهمات با دولت جو بایدن برگزار کرد.

 

روسیه از شهروندان خود در ایران خواست تدابیر امنیتی را رعایت کنند

سفارت روسیه در تهران با اشاره به وخیم شدن اوضاع منطقه و احتمال حمله اسرائیل، از شهروندان این کشور در ایران خواست که حداکثر تدابیر ایمنی را رعایت کنند.

این سفارت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت به دلیل وخیم‌تر شدن اوضاع در اطراف ایران و احتمال حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به «انواع مختلف هدف‌ها در این کشور»، به شهروندان روسیه توصیه می‌شود که تدابیر امنیتی را به دقت رعایت کنند و اطلاعات را به طور منظم از منابع رصد کنند.

ادامه انتقادها از شلیک اسرائیل به سوی برج مراقبت صلح‌بانان سازمان ملل

 

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنجشنبه جلسه‌ای درباره اوضاع خاورمیانه و صلح‌بانان این سازمان در جنوب لبنان (یونیفل) برگزار کرد.

ژان پی‌یر لاکروا، رئیس یونیفل، در این جلسه گفت ایمنی و امنیت صلح‌بانان «به طور فزاینده‌ای» در خطر قرار گرفته است.

او گفت چند روز پیش ۳۰۰ صلح‌بان در جنوب لبنان به طور موقت به پایگاه‌های بزرگتر منتقل شدند و برای انتقال ۲۰۰ تن دیگر از آنها برنامه‌ریزی شده است.

به گفته رئیس یونیفل، در حالی که در گذشته به دنبال تشدید تنش‌ها بر شمار صلح‌بان‌ها افزوده می‌شد اما در حال حاضر حضور این نیروها در مناطقی که بیشترین آسیب را دیده‌اند تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست شامگاه پنجشنبه شلیک تانک اسرائیلی به برج مراقبت یونیفل را محکوم کردند یا از آن ابراز نگرانی کردند.

با این حال رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در این جلسه گفت جامعه بین‌المللی باید تلاش‌های خود را بر تقویت نهادهای دولتی لبنان متمرکز کند.

او تاکید کرد: «راه حل این بحران یک لبنان ضعیف‌تر نیست، [بلکه راه حل] یک لبنان قوی با استقلال و تمامیت ارضی واقعی است که توسط یک نیروی امنیتی قانونی که در نیروهای مسلح لبنان تجسم یافته باشد محافظت شود».

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، هم با اشاره به قطعنامه ۱۷۰۱ که حزب‌الله را ملزم به دور کردن واحدهای مسلح خود از جنوب لبنان می‌کند، گفت یونیفیل موظف به حمایت از اجرای این قطعنامه است «اما ما باید اصرار داشته باشیم که اجرای مفاد این قطعنامه به عهده خود طرف‌هاست».

پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل آندریا تنتی، سخنگوی یونیفل، گفته بود که صلح‌بانان به رغم حملات اخیر همچنان به حضور در جنوب لبنان ادامه خواهند داد.

او حملات روزهای اخیر به صلح‌بانان را یکی از جدی‌ترین حوادثی که این نیروها طی ۱۲ ماه گذشته با آن روبه‌رو شدند خواند و در عین حال گفت: «تا زمانی که شرایط برای ما غیرممکن شود می‌مانیم».

یونیفیل در روزهای اخیر از چند مورد تیراندازی به سوی مقرها و پست‌های دیدبانی این نهاد در جنوب لبنان خبر داده و گفته است روز پنجشنبه یک تانک اسرائیلی به سمت یک برج مراقبت در مقر اصلی این نیروها در ناقوره شلیک کرد که باعث زخمی شدن دو صلح‌بان شد.

اسرائیل از صلح‌بانان خواسته است که برای دور شدن از منطقه خطر، پنج کیلومتر به سمت شمال جابه‌جا شوند.

 

نامه‌نگاری‌های عراقچی با مقام‌های مختلف بین‌المللی درباره لبنان و غزه

به گزارش وزارت خارجه جمهوری اسلامی، عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، روز پنجشنبه در نامه‌های جداگانه‌ای به برخی همتایان خود اقدامات اسرائیل را «تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» خواند و بر ضرورت تلاش‌های جمعی دیپلماتیک جهت توقف این اقدامات تاکید کرد.

بنابر این گزارش، عباس عراقچی همچنین نوشته است که جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم «برای اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر و قوی‌تر… تردیدی به خود راه نخواهد داد».

وزیر خارجه ایران همچنین در نامه‌هایی به فیلیپو گرندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، و میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، با ابراز نگرانی از وخامت اوضاع انسانی در غزه و لبنان، خواستار اقدامات موثر، فوری، معنادار و متناسب این سازمان‌ها شد.

آقای عراقچی همچنین در نامه‌ای به حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار تشکیل فوری نشست فوق‌العاده سران این سازمان شده است.

 

رویترز: به نظر می‌رسد مقام حزب‌الله از حملات هوایی بیروت جان سالم به در برده است

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع امنیتی گزارش داد که به نظر می‌رسد وفیق صفا، مسئول هماهنگی و ارتباطات حزب‌الله که ظاهرا هدف حملات هوایی اسرائیل به بیروت بود، از این حمله جان سالم به در برده است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، تعداد قربانیان حملات هوایی اسرائیل به دو محله در مرکز بیروت تاکنون به دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی رسید.

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، در این حملات یک طبقه از ساختمان هشت طبقه در محله «النوویری» تخریب شد و یک ساختمان چهار طبقه در محله «بسطاء فوقا» به طور کامل فرو ریخت.

پس از این حملات هوایی، آسمان بیروت با ستونی از دود غلیط پوشیده شد و آتش‌نشانان و نیروهای امدادی همچنان در حال آواربرداری و تلاش برای خاموش‌کردن آتش هستند.

 

دست‌کم ۲۷ تن در حمله اسرائیل به یک مدرسه در غزه کشته شدند

به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه، که گروهی از آوارگان در آن پناه گرفته بودند، به کشته‌شدن دست‌کم ۲۷ تن از جمله یک کودک و هفت زن منجر شد.

عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه در طول یک‌سال گذشته، باعث کشته‌شدن بیش از ۴۲ هزار فلسطینی شده است. به گفته مسئولان فلسطینی بیش از نیمی از این تعداد را، زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

جنگ در نوار غزه بخش‌های زیادی از این باریکه را نابود کرده و نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری آن را آواره کرده است.

بازداشت پنج فلسطینی به اتهام تلاش برای «آتش زدن» یک مرکز خرید در تل آویو

پلیس اسرائیل و سرویس امنیت داخلی این کشور، شین‌بت از بازداشت پنج فلسطینی مظنون به تلاش برای بمب‌گذاری در یک مرکز خرید در تل‌آویو خبر دادند.

به گفته شین‌بت، این افراد که ظاهراً با داعش در ارتباط بوده‌اند، مشغول تبادل نظر درباره منفجر کردن یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در مرکز تل‌آویو و تخریب چند برج در این منطقه بوده‌اند.

پلیس اسرائیل بدون ارائه جزئیات از خنثی‌ کردن این طرح در مراحل اولیه و توقیف سلاح و تجهیزات از خانه‌های این افراد خبر داد.

این بازداشت‌ها همزمان شده با موجی از تیراندازی و حمله با چاقو که عمدتاً به‌دست اعراب‌ اسرائیلی‌ یا فلسطینی‌های مقیم کرانه باختری انجام می‌شود و طی روزهای اخیر منجر به کشته‌شدن ۹ اسرائیلی و زخمی‌شدن ده‌ها تن دیگر شده است.

ضرب‌الاجل سربازان ذخیره اسرائیل به دولت برای توافق درباره آزادی گروگان‌ها

سربازان ذخیره اسرائیل به دولت درباره توافقی برای آزادی گروگان‌ها اولتیماتوم دادند

۱۳۰ سرباز ذخیره ارتش اسرائیل به دولت هشدار دادند که چنانچه بلافاصله توافقی را برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی که هنوز در غزه هستند امضا نکند، از خدمت در ارتش سرباز خواهند زد.

این گروه شامل سربازان و افسران زن و مردی‌ است که پس از حمله هفتم اکتبر پارسال گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل،‌ به خدمت فراخوانده شده‌اند. حماس در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

هنوز حدود ۱۳۵ گروگان اسرائیلی در غزه باقی مانده‌اند و مشخص نیست چه تعداد از آنان زنده هستند

خروج از نسخه موبایل