ایرانخاورمیانه

بحران خاورمیانه؛ رئیس سیا درباره درگیری تمام‌عیار بین ایران و اسرائیل هشدار داد

رئیس سی‌آی‌ای می‌گوید محاسبه اشتباه می‌تواند تنش میان ایران و اسرائیل را تشدید کند

ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات ایالات متحده، سی‌آی‌ای، گفت که اگرچه واشینگتن اعتقاد دارد نه ایران و نه اسرائیل، هیچ کدام «به دنبال یک جنگ تمام عیار نیستند»، اما خطر تشدید ناخواسته درگیری‌ها «بسیار واقعی به‌نظر می‌رسد».

آقای برنز روز دوشنبه در کنفرانسی مربوط به امنیت ملی که در ایالت جورجیا برگزار شد، عنوان کرد که بزرگ‌ترین خطری که ممکن است به تشدید تنش‌ها منجر شود، «محاسبه اشتباه» است، امری که او آن را در «رده اتفاقات ممکن» قرار داد.

به گفته او، اسرائیل «به دقت در حال ارزیابی این مسئله است که چگونه به آخرین حمله موشکی ایران پاسخ دهد». وی اما حاضر نشد درباره نوع واکنش اسرائیل گمانه‌زنی کند.

رئیس سی‌آی‌ای اظهار داشت: «به نظرم همه ما کاملا از عواقب اشکال مختلف حمله و تاثیر آن بر بازار جهانی انرژی و بازار جهانی مطلع هستیم.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، هفته گذشته گفته بود که از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند، اما مشخص نیست که آیا واشینگتن موافق شده که اسرائیل را به طور کامل از چنین گزینه‌ای منصرف کند یا نه. از سویی بازار نفت نیز به دلیل احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران در وضعیت پرخطر بوده است.

آقای برنز افزود که «تصمیم‌گیرنده نهایی» در ایران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است و سازمان سی‌آی‌ای «تغییر خاصی در لحن آنها تشخیص نداده است».

این مقام آمریکایی سپس گفت که همچنان تا حدی امید دارد که بین اسرائیل و گروه افراطی حماس توافقی به دست بیاید که به آزادی گروگان‌های اسرائیلی منجر شود. وی اما تاکید کرد که مذاکرات بسیار چالش‌انگیز است و به مانند صخره‌ای می‌ماند که آن را باید در سربالایی هل داد.

ویلیام برنز عنوان کرد: «ما دست‌کم چند بار به توافق نزدیک شدیم، اما بسیار دشوار بوده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا